Inleiding

Op 17 en 24 maart 2012 brengen Kamerkoor Koordinaat uit Leuven en vocAmuze uit Burcht u de Mattheüspassie van Johann Sebastian Bach. Dit magistrale werk behoeft normaal weinig toelichting; het wordt alom beschouwd als één van de grootste monumenten uit de klassieke muziek. Het is dan ook moeilijk aan te nemen dat dit meesterwerk na de dood van Bach gedurende bijna een eeuw in de vergetelheid geraakte.

Dat we de Mattheüspassie vandaag kennen, hebben we in de eerste plaats te danken aan Felix Mendelssohn, die het werk in 1829 voor het eerst sinds het overlijden van Bach terug vanonder het stof haalde, en daarmee ook de aanzet gaf voor de herontdekking van Bachs œuvre.

In 1841 voerde Mendelssohn een aantal wijzigingen door. Hij schrapte enkele recitatieven en aria's, zodat het bijbelverhaal tot zijn essentie herleid, en de uitvoeringsduur gevoelig ingekort werd. Ook verving hij de oboe d'amore en oboe da caccia door klarinetten en schreef hij de becijferde bas helemaal uit voor een trie van twee celli en contrabas.

Het is ook die historische bewerking van de passie door Felix Mendelssohn die in dit project zal uitgevoerd worden. Daarmee realiseert dit project een primeur in ons land.

Koordinaat en vocAmuze werkten in het verleden reeds samen, onder meer met een uitvoering van de Requiems van Mozart en Salieri in 2006 en met “Spiegels van Versailles” (muziek van de Chapelle Royale ten tijde van Louis XIII en Louis XIV) in 2010.

Voor deze gelegenheid krijgen ze versterking van gerenommeerde solisten als Jan Van Elsacker en Erik van Nevel en worden ze begeleid door een dubbel orkest met professionele muzikanten. Het geheel staat opnieuw onder leiding van Dimitry Goethals.